
Digitális Közösségi Alkotóműhely
(Vlasics Gyula)
Az iskola hetedik évfolyamos tanulói a hétfőtől csütörtökig 8 órától 13 óráig a Nagykanizsai Szakképzési Centrum által létrehozott Digitális Közösségi Alkotóműhelyben érdeklődésüknek megfelelően megismerkedhettek a 3D tervezéssel és nyomtatással, kipróbálhatták magukat a microbit programozásban, elsajátíthatták a lézervágó és gravírozó gép használatát, üzemeltetését. Mindezek mellett kézügyességüket próbára téve egy kisebb elektronikát állíthattak és forraszthattak össze.
A digitális foglalkozásokat az NSZC Cserháti Sándor Szakképző Iskolája és Kollégiuma elektronika munkaközösségének a projektben részt vevő három tagja tartotta.
A projekt pedagógiai alapjai, fő kérdései
- A 21. századi készségek és gondolkodás fejlesztése a digitális technológia támogatásával
- A programok logikai felépítése, logikai készség fejlesztése
- Feladatmegoldó képesség, értékelés, véleményalkotás, társas kompetenciák fejlesztése
- Technikai érzék fejlesztése, eszközök körültekintő használata
- Kitartó munkára nevelés
- "Mire képes a 3D nyomtató? Hogyan hozhatunk létre 3D-s terveket a számítógépen? Mire használhatóak a kinyomtatott dolgok? Hogyan nyomtatja ki a "levegőben lévő részeket", amik alatt nincs alap? Mennyi ideig tart a nyomtatás? Mennyire lesz részletes és sima felületű, amit nyomtatunk?"


- "Hogyan működik a lézergravírozó? Honnan tudja, hogy mikor kell vágni és mikor gravírozni? Hogyan lehet formákat, ábrákat létrehozni vele? Hogyan tudunk egy egyszerű fotóból gravírozható formátumot létrehozni?"
- "Mi a microbit? Hogyan működik? Mire használható? Hogyan programozható?"


- "Hogyan működik a villogó led elektronikája? Mire van szüksége, hogy villogjon? Honnan kapja az áramot? Mire jók az ellenállások? Hogyan és miért forrasztjuk rá megfelelően a panelre az alkatrészeket?"
Értékelési összefoglaló

A tanulókkal előzetes igényeik és elvárásaik felmérésére egy szófelhőt hoztunk létre, melyet a diákok névtelenül készíthettek a mentimeter nevű program használatával. A szófelhő a tanműhely képeinek megnézése után készült. A program során a diákok szóban folyamatosan értékelték a tanulási folyamatot, kérdéseket tettek fel, sőt ötleteket is adtak, és bizonyos keretek között terelték a tanulási folyamat irányát. A négy nagy programrész (3D-tervezés és nyomtatás, Microbit-programozás, Lézervágás és gravírozás, Elektronika) között átjárhatóságot is biztosítottunk a tanulóknak. A projekt végeztével szintén szófelhő segítségével összegezhették tapasztalataikat. A legfontosabbnak az bizonyult a számukra, hogy legyen még lehetőségük visszamenni a közösségi alkotóműhelybe. Legtöbben a 3D-tervezést szeretnék tovább folytatni, tudásukat elmélyíteni, vannak, akik a lézergravírozásban élnék ki kreatív készségeiket. A nagy számú tanulói igénynek köszönhetően a további programok szervezése folyamatban van. Az iskolaújság által készített interjúk a projektben részt vevő tanulókkal a bal oldali menüben találhatók.

A projekt menete
A projekt megkezdéséhez a hetedik évfolyamos tanulók már rendelkeztek az alapszintű számítógép felhasználói ismeretekkel.
A megérkezés után a tanulók rövid áttekintést kaptak a digitális alkotóműhely nyújtotta lehetőségekről, az ott található gépekről és eszközökről, a házirendről és mindazokról az érdekes feladatokról, amik rájuk vártak a nap folyamán. Mivel 4 oktató vett részt az a programban egyidejűleg, a diákok az ismertető után szabadon választhattak, hogy a 3D-tervezésnek, a lézervágásnak és gravírozásnak vagy a Microbit programozásnak kezdenek neki, hiszen mindhárom területen értékes jövőbe mutató képességeket és olyan alapokat szerezhettek, amelyre támaszkodva a későbbiekben elmélyíthetik tudásukat. Az ügyesebbek akár több feladatban is kipróbálhatták magukat. Az elektronika elkészítéséhez, az ellenállások elhelyezéséhez és panelre forrasztásához később volt lehetőségük nekikezdeni, mivel egy villogó smiley-t készítettek, aminek a keretét, a fej részt 3D nyomtatóval kellett elkészíteniük. A közelgő húsvétra is gondolva egy világító nyuszi is készült, ahol a nyuszi testét az elektronika elkészítése előtt először a lézervágó géppel ki kellett vágni vastag kartonból.
A 3D-tervezés alapjaival a https://www.tinkercad.com/ oldalon ismerkedhettek meg, ami egy online és ingyenes 3D-szerkesztő felület. Ennek köszönhetően a tanulók akár otthon is folytathatták a tervezést. Az alkotóműhellyel együttműködve az otthon befejezett munkák is nyomtatásra kerülnek, így a diákoknak megvan a lehetősége, hogy tovább fejlesszék térlátásukat és problémamegoldó képességeiket a 3D-nyomtatás terén.
A Lézervágás és gravírozás során nemcsak a gép működésével és a hozzá tartozó program használatával ismerkedhettek meg, hanem saját kreativitásuk határait is feszegethették, mivel mindenki elkészíthetett egy saját ábrát, amit utána egy falapba gravírozva haza is vihetett magával. A kreativitás az informatika terem ajtaját is elérte, mivel oda is készült egy új ajtódísz. A diákok munkái az informatika teremben voltak megtekinthetők a hét folyamán. A Digitális alkotóműhellyel és a rajzszakkörrel való további együttműködés keretein belül reméljük, hogy több alkotást is létre fogunk tudni hozni, amikből akár egy nagyobb kiállítás is szervezhető.
Az egyszerűbb elektronika elkészítésénél és forrasztásánál a diákok próbára tehették technikai érzéküket és kitartásukat, mivel ezen az egyszerűbb elektronikán is viszonylag sok ellenállás, led, kondenzátor és tranzisztor-lábat kell a nyákpanelre rögzíteniük ahhoz, hogy az általuk létrehozott smiley szemei megfelelően villogjanak. Mindezek mellett megismerkedhettek ezen elektronikai alkatrészek alapszintű működésével és egyszerűbb tulajdonságaival.
A Microbit programozás során egy új, eddig nem ismert programozási nyelv megismerésével fejleszthették logikai képességeiket a tanulók. A programozásra a https://makecode.microbit.org/#editor felületet használták, aminek köszönhetően akár otthon is tovább tudnak foglalkozni az elhivatott tanulók kisebb szülői támogatás mellett a Microbit programozással.